گزارش تصویری تسنیم از مرکز بازسازی زرهی شهید زین الدین

در تمامی ارتش های دنیا مراکزی به عنوان دفاتر تحقیق و توسعه وجود دارد که متناسب با تهدیدات روز و نیازهای یگان های رزمی، تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح آن کشور را طراحی و تولید می کند.

درکشور ما هم با شروع جنگ تحمیلی و همزمان با اعمال تحریم های تسلحیاتی، نیروهای مسلح برای تامین نیازهای تجهیزاتی و تسلیحاتی خودشان دست بکار شدند و با راه اندازی سازمان‌های تحقیقات و جهاد خودکفایی، ساخت تسلیحات مورد نیاز را شروع کردند.

یکی از این سازمان‌‌ها، سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی نیروی زمینی سپاه است که وظیفه آن تحقیق، پژوهش و طراحی و تولید محدود سامانه‌های مورد نیاز رزم زمینی در سپاه است.

تیم تصویری خبرگزاری تسنیم در سفر به اصفهان، با همکاری سردار کوهستانی رئیس سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی نزسا، این اجازه را یافت تا با حضور در یکی از مراکز تحقیقاتی و تعمیرات و نگهداری تجهیزات زرهی نیروی زمینی سپاه پاسداران، ضمن تهیه گزارش از وضعیت این مرکز، به گفتگو با فرمانده و برخی دست اندرکاران این مجموعه نیز بپردازد.

یکی از مراکزی که در کشور ما کار تعمیر، بازسازی و اورهال تانک و تجهیزات زرهی را برعهده دارد، موسسه شهید زین الدین نیروی زمینی سپاه است که کار خودش را از سال ۶۳ آغاز کرده و تا چند سال پیش زیر نظر معاونت آماد و پشتیبانی سپاه فعالیت می کرده است. اما چند وقتی هست که به دستور فرمانده کل سپاه، این مرکز به نیروی زمینی برگشته و زیر نظر سازمان تحقیقات و جهاد خود کفایی این نیرو به فعالیت خودش ادامه می دهد، این مرکز وظیفه تعمیر، بازسازی، اورهال و ارتقاء انواع تانک و نفربر و خودروهای مهندسی در سپاه را به عهده دارد.

 اول: تعیین تکلیف

در ابتدا به محل دپوی تجیزات زرهی آسیب دیده رفتیم. وارد یک محیط وسیع شدیم که انبوهی از تانک ها و نفربرهایی که عمدتا در دوران جنگ آسیب دیده بودند در آنجا نگهداری می شدند تا تعیین تکلیف شوند که آیا اساسا بازسازی آنها به صرفه است یا نه؟

محل دپوی تجهیزات زرهی آسیب دیده در موسسه  شهید زین الدین

با ورود به این بخش، سرهنگ «سعید راستا» جانشین موسسه شهید زین الدین توضیحاتی را ارائه  داد و گفت: اینجا یکی از صف های ورودی خط اورهال دستگاه های زرهی است. معمولا در جنگها یکی از تجهیزاتی که به سبب رویارویی با دشمن آسیب می بیند تانک ها ونفربرها هستند. البته در کنار این، هر خودروی زرهی یک عمر اورهال دارد که پس از به پایان رسیدن این زمان، برای اورهال به موسسه شهید زین الدین ارسال می شوند.

معمولا خط بازسازی، یک برنامه تولید دارد که بر حسب نوع خودروی زرهی تعیین تکلیف می کنند که چه دستگاهی وارد خط بشود و در این پلن با چه ریتمی عملیات اورهال انجام شود.

معولا یک تانک  تی ۵۵، ۴۷۰۰ ساعت نفر ساعت برای اورهال زمان می خواهد و این زمان برای یک تانک تی ۷۲، ۷۲۰۰ نفر ساعت است.

دستگاه های زرهی  برای تعیین تکلیف به اینجا می آیند و ممکن است برخی از آنها ارزش اورهال نداشته باشند اما به دلیل قیمت بالای دستگاه های زرهی کمتر پیش می آید که ما به این موضوع رضایت بدهیم.

اگر دستگاهی قابلیت اورهال نداشته باشد، برای استفاده در موزه های دفاع مقدس فرستاده می شود. شاید برخی دستگاه ها هم برای موضوع آموزش مناسب باشند. اما اگر دستگاهی ارزش داشته باشد، وارد خط بازسازی و مدرنیزه  می شود.

خودروهای زرهی سه دسته اند که شامل نفربرهای چرخ دار، نفربرهای شنی دار و تانک ها می شوند. به لحاظ گروهی تانک و نفربرها دو تایپ متفاوت هستد و ما در موسسه یک خط اورهال تانک و یک خط اورهال نفربر داریم.

تانک ها و نفربرها هم تایپ های مختلفی دارند. نوعا برنامه ریزی خط هست که نوعی خط اورهال را چیدمان می کند که به برنامه سال لطمه ای نخورد و حداقل زمان مورد نیاز برای آن طی شود. یعنی چیدمان خط اورهال تانک ها بر اساس برنامه ریزی تولید انجام می شود.

سپاه پاسداران | سپاه , تجهیزات نظامی , تجهیزات نظامی ایران , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , نیروی زمینی سپاه ,
در این قسمت انواع تانک و نفربر برای ورود به خط بازسازی تعیین تکلیف می شوند                                

ما در شرایط بحران می توانیم تا سه شیفت کاری داشته باشیم. معمولا خط اورهال در شرایط جنگ باید این توانمندی را داشته باشد تا بتواند نیاز های صحنه نبرد را تامین کند. برای همین، زیرساخت های لازم و نیروی انسانی متخصص و تجهیزات کافی برای آن زمان باید تعبیه شده باشد.

برخی دستگاه های زرهی که در اینجا حضور دارند ممکن خیلی آسیب دیده باشند و تنها بتوان از برخی قطعاتی آنها استفاده کرد که با توجه به قیمت بالا، این قطعات از روی آن دستگاه ها باز می شوند تا در دیگر دستگاه ها مورد استفاده قرار گیرند.

در مورد نفربرهای بی ام پی ۱ باید گفت که این نفربرها در زمان جنگ خیلی مورد استفاده بودند اما بعد از آن از سازمان رزم خارج شدند. موسسه تصمیم گرفته است با نصب برجکی که جدیدا برای این نفربر طراحی کرده -که دارای دوربین دید در شب ترمال و استابلایزر و سیستم کنترل آتش و قفل روی هدف است- آن را بهینه کرده و دوباره به سازمان رزم برگرداند.

ایستگاه دوم: صافکاری نقاشی

از صف تعیین تکلیف دستگاه های زرهی خارج شده به سمت خط دمونتاژ تانک و نفربر می رویم. جایی که تمامی قطعات را از روی تانک ها و نفربرها باز کرده، آنها را برای ورود به خط مونتاژ، آماده شستشو، صافکاری و نقاشی می کنند. این بخش از کارخانه به دلیل استفاده از مواد شیمیایی و هم چنین سر و صدای زیاد آلوده ترین بخش مجموعه است.

سپاه پاسداران | سپاه , تجهیزات نظامی , تجهیزات نظامی ایران , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , نیروی زمینی سپاه ,
بخش دمونتاژ تانک و نفربر در موسسه  شهید زین الدین 

با سرهنگ راستا همراه می شویم تا توضحیاتش در این بخش را نیز بشونیم. برایمان می گوید: دستگاه ها بعد از خروج از صف ورودی، وارد خط دمونتاژ و شستشو می شوند. در اینجا ۶ بخش وجود دارد. در بخش اول تمامی قطعات دستگاه که قابل جدا شدن است باز شده و  در بخش های مختلف به صورت سالنی و ایستگاهی، شستشو روی این قطعات انجام می شود. بنابراین اینجا همکاران ما کار سختی در پیش دارند زیرا باید دستگاه را به طور کامل تبدیل به آهن تمیز کنند تا فرایندهای اورهال روی آنها انجام شود.

در این بخش یکی از فرآیندهایی که ضرورت دارد، عملیات آبکاری است. بدلیل اینکه برخی قطعات در محیطی هستند که خورده می شوند لازم است با فرآیندهای آبکاری عمر دوباره به آنها بدهیم.

سپاه پاسداران | سپاه , تجهیزات نظامی , تجهیزات نظامی ایران , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , نیروی زمینی سپاه ,

یکی از اقداماتی که برای جلوگیری از خوردگی مجدد انجام می شود آبکاری گالوانیزه است. این فرآیند باعث کم شدن هزینه های بازسازی می شود زیرا اگر مجبور به تعویض این قطعات شویم، باید هزینه بیشتری پرداخت کنیم.

بعد از اینکه دستگاه دمونتاژ شد هرکدام از این مجموعه ها به کارگاه مربوطه خودشان می روند چون باید فرایند اورهال به صورت مجزا روی هرکدام از اجزای دستگاه انجام شود.

روی بدنه، یک سری فرآیندهای آنگری یا صافکاری انجام شود. عملیات جوشکاری نیز با فرایند خاصی صورت می گیرد که عمدتا دستگاه وقتی وارد خط می شود عیب یابی شده و در ابتدای این خط، عملیات ترمیمی روی بدنه دستگاه انجام می شود.

 این عملیات ترمیمی به وسیله جوشکاری و برش و صافکاری انجام می شود. ممکن است دستگاهی هم نیاز به مدرنیزه شدن داشته باشد و برای مثال اگر قرار باشد بی ام پی ۱ به بی ام پی ۲ تبدیل شود باید روی سیستم تعلیق این خودرو تغییراتی انجام شود. لذا تمام تغییرات اصلاحی مربوط به بدنه در این قسمت انجام می شود.

سپاه پاسداران | سپاه , تجهیزات نظامی , تجهیزات نظامی ایران , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , نیروی زمینی سپاه ,

زمانیکه می خواهیم عملیات جوشکاری انجام دهیم تمام فرآیندهایی که انجام می شود تحت پایش است. در نهایت یک مقداری این نوع کار متفاوت با کارهای تجاری است و تمام فرآیندها تحت کنترل است و  یک روند مهندسی در این دستگاه ها رعایت می شود زیرا استانداردهای نظامی فراتر از استانداردهای عمومی و تجاری است و تمام کارها بر اساس یک متد و روش خاص صورت می گیرد.

عملیات جوشکاری برای تجهیزات زرهی متفاوت است و در این حوزه مشکلی نداریم. در حوزه مواد اولیه بدنه، فولاد زره یا آرمور در داخل کشور وجود ندارد و از خارج خریداری می شود اما فولاد مورد نیاز بخش های دیگر مانند هاردوکس در داخل تولید می شود و ما در این زمینه مشکلی نداریم. در بخش های بهینه سازی با استفاده از همین فولاد، برجک هم ساختیم و در حال استفاده از آنها هستیم.

قطعاتی که به کارگاه های مختلف داده می شود و همه فرایندهایی که در موسسه انجام می شود نیاز به رنگ کوره دارد و در خط رنگ کوره موسسه کار رنگ آمیزی بر روی آنها انجام می گیرد. در این خط، قطعات پس از رنگ آمیزی وارد کوره با دمای بالا می شوند تا ماندگاری رنگ روی قطعه بهتر شود.

در این خط برای لایه نشانی رنگ روی قطعات، ابتدا آنها در خط دیگری فسفاته می شوند تا رنگ به خوبی روی آنها بنشیند. رنگی که در این قسمت استفاده می شود از نوع رنگ پودری است و الحمد لله در کشور هیچ مشکلی برای تامین مواد اولیه آنوجود ندارد و لذا رنگ هایی که در این قسمت استفاده می شود تماما ایرانی است.

کاری که در این کارگاه می شود، همراه با آلاندگی بالا است و این کارگاه به لحاظ شرایط محیطی بسیار آلوده است و موجب شده تا ما خطوطی را که از آلودگی خاصی بهره می برند در این کارگاه جای دهیم.

یکی از فرایندهای آهنگری که در کارخانه اتفاق می افتاد فرآیندهای اصلاحی است که روی بدنه صورت می گیرد. این کارها توسط وسیله ای به نام بورینگ انجام می شود. بوسیله این دستگاه کار هم محور کردن چرخ های جاده ادوات زرهی و ماشین الات راهسازی را انجام می دهیم.

بعد از عملیات آهنگری، دستگاه زرهی وارد کابین بلاستینگ می شود. در این جا تمام رنگی که داخل و خارج دستگاه وجود دارد از آن جدا شده و این فرآیند توسط شن های ریز که بوسیله فشار هوای به بدنه دستگاه پاشیده می شود انجام می شود. شنهای ریزی که به دستگاه پاشیده شده اند برای استفاده دوباره بازیافت می شود.

سپاه پاسداران | سپاه , تجهیزات نظامی , تجهیزات نظامی ایران , اخبار نظامی | اخبار دفاعی , نیروی زمینی سپاه ,

بعد از سند بلاست توسط یک وینچی، قطعه به خط رنگ انتقال پیدا می کند. دستگاهی که از سند بلاست بیرون آمده را نمی شود مدت زیادی بیرون نگه داشت زیرا دوباره آسیب می بیند.

در کابین رنگ، رنگ مایع طی سه مرحله روی دستگاه نشانده می شود. در این کابین یک آبشار رنگ داریم و یک جریان هوا از بالا به پایین ایجاد کرده ایم.

جریان هوا، پودر رنگ های معلق در هوا را از بالا به پایین منتقل می کند و زمانیکه این پودر رنگ به آبشار رنگ برخورد می کنند در آن حل می شود و وارد حوضچه ای می شود که دائما تخلیه شده به این صورت یک فضای تمیز برای رنگ کاری محیا می شود.  رنگهای مورد استفاده پلی ارتان و زنیک اپوکسی هستند تا طول عمر زیادی روی دستگاه داشته باشند.

ما باید جوری دستگاه را رنگ آمیزی کنیم که بتواند دوره اورهال خود را پشت سربگذارد. دستگاه رنگ آمیزی شده وارد کابینی می شود که دما ۸۰ درجه داشته و بسیار تمیز است. این محفظه باید بسیار تمیز باشد تا استحکام رنگ دچار خدشه نشود.

در رنگ آمیزی باید شرایط استتار نیز لحاظ شود و بسته به اینکه تانک قرار است در چه محیطی عملیات کند به همان صورت رنگ شود.

ایستگاه سوم: مونتاژ تانک و نفربر

پس از پشت سرگذاشتن بخش دمونتاژ، حالا وارد بخشی شده ایم که قرار است تانک و نفربر دوباره  مونتاژ شوند و به چرخه عملیات  بازگردند. در این بخش با سالنی بسیار بزرگ روبرو هستیم که در سمت راست آن خط مونتاژ تانک و در سمت چپ آن خط مونتاژ نفربر قرار دارد. در اینجا کارها به صورت ایستگاه به ایستگاه و بسیار دقیق انجام می شود.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

توافقنامه همکاری‌ بلندمدت با روسیه نهایی می‌شود

چ جولای 22 , 2020
      به گزارش پایگاه خبری ورامین گستر، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که برای دیدار و گفتگو با مقامات روسیه به مسکو سفر کرده است، شامگاه سه‌شنبه در پیامی توئیتری از تحویل پیامی مهم (از جانب رئیس‌جمهور حسن روحانی) به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه خبر […]