۱۹.۴۴۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰ تومان بودجه فقط یک دستگاه پروپاگاندای آمریکا

چندی  پیش «برایان هوک»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران در یادداشتی در نیویورک‌‌‌پست به شدت از اینکه «صدای آمریکا» (VOA) در پیشبرد اهداف تبلیغاتی خود علیه ایران موفق نبوده‌اند ابراز نگرانی کرد.

هوک در آن یادداشت که خردادماه سال جاری نوشته بود تصریح کرد: «صدای آمریکا در سال ۱۹۴۲ برای منتقل کردن سیاست‌های آمریکا به مخاطبان جهانی پایه‌گذاری شد. بخش فارسی صدای آمریکا که از سوی کنگره تأمین مالی می‌شود سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون دلار بودجه از پول مالیات‌دهندگان آمریکایی دریافت کرد. اما صدای آمریکا در معرفی آمریکا به ایران با مطالب واقعیت‌محور، قابل‌اعتماد و موثق ناکام بوده است.»

بودجه ۱۷ میلیون دلاری اختصاص داده شده فقط به بخش فارسی «صدای آمریکا»، تنها بخشی از بودجه‌ای است که دولت آمریکا برای راه‌اندازی جنگ تبلیغاتی علیه دشمنان خود، از جمله ایران اختصاص می‌دهد.  این رسانه، در واقع، یکی از رسانه‌های زیر مجموعه «سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا» (USAGM) است که بازوی اصلی پروپاگاندای رسانه‌ای دولت آمریکا است.

علاوه بر رسانه‌هایی که زیر نظر این بازوی پروپاگاندا فعالیت می‌کنند بسیاری از دیگر رسانه‌های آمریکا مانند «سی‌ان‌ان»، «بلومبرگ»، «سی‌بی‌اس»، «ای‌بی‌سی» و ده‌ها روزنامه، شبکه خبری و رسانه دیگر هم هستند که اگرچه مستقیماً زیر نظر دولت آمریکا اداره نمی‌شوند اما وابسته به چند شرکت معدود هستند که منافع آنها هم در حفظ ساختار حاکمیت آمریکا و پیشبرد اهداف کلان این کشور است. در آمریکا از این رسانه‌ها به عنوان «رسانه‌های شرکتی» یاد می‌شود.

«ادوارد هرمان» و «نوام چامسکی» در کتاب مهمی به نام «رضایت‌سازی: اقتصاد سیاسی رسانه‌های جمعی» با پیشنهاد مدلی به نام «مدل پروپاگاندا» نشان داده‌اند که این رسانه‌های شرکتی بر خلاف تصویری که سعی می‌کنند از خودشان به نمایش بگذارند نه ارکانی برای ترفیع دموکراسی هستند و نه ابزارهایی برای رساندن صدای مردم به گوش حاکمیت بلکه «نهادهای ایدئولوژیک موثر و قدرتمندی هستند که به دلیل اتکا به نیروهای بازار، مفروضه‌های درونی‌شده و خودسانسوری، کارکردی در راستای حمایت از سیستم دارند، و این کار را بدون تحمیل‌گری آشکار به مخاطب انجام می‌دهند».

این گزارش، در تلاش است به بحث و بررسی بودجه‌هایی بپردازد که دستگاه حاکمیتی آمریکا به جنگ تبلیغاتی علیه دشمنانش از جمله ایران اختصاص می‌دهد.

برای رعایت اختصار و محدود کردن موضوع پژوهش، در گزارش حاضر صرفاً به بررسی بودجه‌هایی پرداختیم که در آمریکا به رسانه‌های زیرمجموعه «سازمان رسانه‌های جهانی ایالات متحده» (یعنی فقط یک دستگاه پروپاگاندای آمریکا) اختصاص داده می‌شود و فعلاً از بررسی هزینه‌های هنگفت و کلان «رسانه‌های شرکتی» صرفنظر کرده‌ایم.

از جدولی که در همین سند قرار دارد مشخص است این سازمان در سال مالی ۲۰۱۹ بیش از ۸۰۰ میلیون دلار برای پیشبرد پروپاگاندای آمریکا هزینه کرده و برای سال مالی ۲۰۲۰ بیش از ۸۱۰ میلیون دلار دریافت کرده است.

نگاهی به دیگر اسناد آمریکا، مشخص می‌کند دولت آمریکا برای پیشبرد ایران‌ستیزی تا چه اندازه روی USAGM حساب باز کرده است. به عنوان مثال، در بودجه سال ۲۰۱۹ وزارت خارجه آمریکا ردیف بودجه ویژه‌ای در نظر گرفته شده بود تا با همکاری «بی. بی. جی» («شورای مدیران خبررسانی» که اکنون به سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا تغییر نام داده) با نفوذ ایران مقابله شود.

در بخشی از گزارش کمیته بودجه سنا، آمده است: «وزیر خارجه باید با مشورت با سران دیگر آژانس‌های فدرال مربوطه، از جمله بی. بی. جی، برنامه‌های ضدنفوذ ایران را که بودجه آن در این لایحه تأمین شده، هماهنگ کند.»

این گزارش می‌افزاید: «این برنامه‌ها باید: (۱) با اظهارات غلط حکومت ایران علیه ایالات متحده و دیگر کشورهای دموکراتیک مقابله کند؛ (۲) حمایت این حکومت از گروه‌های نیابتی تروریستی را تشریح کند؛ و (۳) آثار حمایت از این گروه‌های نیابتی بر وضعیت مردم سوریه، یمن و دیگر مناطقی که آن‌ها فعال هستند را ارزیابی و تشریح کند.»

مرگبارترین صادرات آمریکا 

از مجموع آنچه گفته شد این‌طور برمی‌آید که «سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا» نیز در کنار «آژانس ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی» (USAID)، «بنیاد جامعه باز»، مرکز «وودر ویلسون»، «خانه آزادی»، «صندوق موقوفه ملی برای دموکراسی» (NED)، «مؤسسه دموکراتیک ملی»، «مؤسسه ملی جمهوری‌خواهان»، «بنیاد فورد»، «بنیاد برادران راکفلر»، «بنیاد دموکراسی در ایران»،  «مرکز مستندسازی اسناد حقوق بشر ایران» و ده‌ها سازمان دیگر برخی از تشکیلات جنگ نرم دولت آمریکا را تشکیل می‌دهد. (جزئیات بیشتر را در اینجا بخوانید)

مطابق اطلاعاتی که تا کنون به دست آمده این سازمان‌ها بازوی دولت آمریکا برای تلاش در جهت براندازی نرم در نیکاراگوئه، بلغارستان، آلبانی، کوبا، مغولستان، هائیتی، صربستان (کودتای سال ۲۰۰۳)، گرجستان (انقلاب رز)، اوکراین (انقلاب نارنجی)، ونزوئلا بوده‌اند. «ویلیام بلوم»، تاریخدان و نویسنده سرشناس آمریکایی بر همین اساس در یکی از کتاب‌هایش دموکراسی را «مرگبارترین صادرات آمریکا» می‌نامد.

مرگبارترین صادرات آمریکا 

از مجموع آنچه گفته شد این‌طور برمی‌آید که «سازمان رسانه‌های جهانی آمریکا» نیز در کنار «آژانس ایالات متحده آمریکا برای توسعه بین‌المللی» (USAID)، «بنیاد جامعه باز»، مرکز «وودر ویلسون»، «خانه آزادی»، «صندوق موقوفه ملی برای دموکراسی» (NED)، «مؤسسه دموکراتیک ملی»، «مؤسسه ملی جمهوری‌خواهان»، «بنیاد فورد»، «بنیاد برادران راکفلر»، «بنیاد دموکراسی در ایران»،  «مرکز مستندسازی اسناد حقوق بشر ایران» و ده‌ها سازمان دیگر برخی از تشکیلات جنگ نرم دولت آمریکا را تشکیل می‌دهد. (جزئیات بیشتر را در اینجا بخوانید)

مطابق اطلاعاتی که تا کنون به دست آمده این سازمان‌ها بازوی دولت آمریکا برای تلاش در جهت براندازی نرم در نیکاراگوئه، بلغارستان، آلبانی، کوبا، مغولستان، هائیتی، صربستان (کودتای سال ۲۰۰۳)، گرجستان (انقلاب رز)، اوکراین (انقلاب نارنجی)، ونزوئلا بوده‌اند. «ویلیام بلوم»، تاریخدان و نویسنده سرشناس آمریکایی بر همین اساس در یکی از کتاب‌هایش دموکراسی را «مرگبارترین صادرات آمریکا» می‌نامد.

admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Next Post

گزارش تصویری تسنیم از مرکز بازسازی زرهی شهید زین الدین

د جولای 20 , 2020
در تمامی ارتش های دنیا مراکزی به عنوان دفاتر تحقیق و توسعه وجود دارد که متناسب با تهدیدات روز و نیازهای یگان های رزمی، تسلیحات و تجهیزات مورد نیاز نیروهای مسلح آن کشور را طراحی و تولید می کند. درکشور ما هم با شروع جنگ تحمیلی و همزمان با اعمال […]